Zowel in huiselijke kring, in de lesauto als op bijeenkomsten kunnen de gemoederen hoog oplopen wanneer de rijopleiding het onderwerp van discussie vormt. Dergelijke discussies verlopen meestal nogal emotioneel en chaotisch.Wat voor de één een groot probleem is, is voor de ander niet ter zaak doende.Wat voor de een de oplossing is, wil de ander juist bestrijden.
Dat discussies zo verlopen, heeft verschillende oorzaken. Het heeft onder andere te maken met de positie die men inneemt in de rijopleiding. Zo kijken bijvoorbeeld ouders, kandidaten, instructeurs, onderzoekers en politici nu eenmaal niet op dezelfde wijze naar de rijopleiding. Zij hebben ook vaak verschillende belangen. Maar ook binnen te onderscheiden groepen die zich met de rijopleiding bezig houden bestaan er verschillen van opvatting over problemen en oplossingen.
Slagingspercentages welke het CBR publiceert zijn niet objectief en wetenschappelijk slecht onderbouwd. Zo kunnen de zoekers (ouders en kandidaten) niet achterhalen welke rijschool het meest geschikt voor hen is. Door het CBR gepubliceerde slagingspercentages van rijscholen zijn de volgende gegevens niet bekend:
Kortom: de rijopleiding is een zeer complexe vorm van onderwijs. Door het CBR gepubliceerde slagingspercentages bieden geen garantie dat een rijschool met een hoger slagingspercentage geschikt is voor u. Het is aan te raden om eerst bij verschillende (minimaal twee) rijscholen een proefles te nemen, en kijken of het klikt met de instructeur.